Rugklachten advies​

Rugklachten zijn zeer vervelende klachten en beperken je in je dagelijkse bezigheden en je nachtrust. Probeer rugklachten dan ook te vermijden of te verminderen. Maar hoe? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor maar daarvoor staat een goede nachtrust wel aan de basis. Met correct rugklachten advies kan je rugklachten beperken of voorkomen. Wanneer je bed, matras, topmatras en hoofdkussen aansluiten op je slaaphouding heb je een goede basis. Leer hieronder meer over rugklachten. 

Rugklachten advies​

’s Nachts rugpijn

Tijdens de nachtrust is het de bedoeling dat je lichaam uitrust, zodat je de volgende dag fit kan starten met je dagelijkse activiteiten. Met een goed bed, het juiste matras en/of topmatras en een passend hoofdkussen zorg je dat je nek en rug voldoende ontspannen en je uiteindelijk uitgerust opstaat. Wanneer je lichaam te weinig ondersteuning krijgt gedurende de nacht komt er continu spanning te staan op je spieren. Wanneer je niet voldoende ontspant kan het zijn dat je in de loop van tijd rugklachten krijgt. De oorzaak hiervan is dat je wervelkolom en omliggende weefsels overbelast raken.

Overdag rugpijn

Wanneer je in de ochtend je bed uitstapt mag je eigenlijk geen rugpijn of stijf gevoel in je lichaam ondervinden. Als je dit wel hebt komt het zeer waarschijnlijk door een slechte nachtrust. Resultaat is dat je spieren de hele nacht aan het werk zijn om je en daardoor onvoldoende uitgerust zijn gedurende de dag. Omdat je spieren niet uitgerust zijn en door het ‘werken’ overbelast raken zorgt dit voor pijn overdag.

Rugpijn bij het opstaan in de ochtend is één van de eerste tekenen dat het matras aan vervanging toe is of dat het matras het lichaam niet meer goed ondersteunt.

Heb je geen echte rugklachten maar sta je met een niet uitgerust gevoel op dan heb je waarschijnlijk last van te weinig diepe slaap. Ook dit komt vaak doordat het matras te weinig ondersteuning biedt aan het lichaam. Te weinig ondersteuning kan ook komen door een verkeerde combinatie met bedbodem en matras. Zorg dus ook dat de verschillende lagen in je bed samen voldoende ondersteuning geven.

Daarnaast is ons rugklachten advies ook om een boxspring niet in leven te houden wanneer de houdbaarheidsdatum verstreken is, wat bedoelen we hiermee? Wanneer je bedbodem versleten is helpt een nieuw matras en/of topmatras niet. De eerste week lijkt het de oplossing maar daarna merk je al snel dat je weer doorzakt door de kuilvorming in je bedbodem. Hetzelfde geldt voor je matras, wanneer dit versleten is werkt het niet om er een (nieuwe) topper op te leggen.

Het kwaad is al geschiet en na een korte tijd merk je weer dat je doorzakt wanneer je in bed ligt. Pak het probleem dus bij de kern aan, het verbetert je nachtrust, gezondheid en scheelt in de portemonnee. Neem ons rugklachten advies ten harte en doe er je voordeel mee.

Hoe herken je een slecht bed of matras?

  • Kuilvorming
  • Wakker worden met rugpijn
  • Rugpijn die overdag erger wordt
  • ’s avonds in slaap vallen met rugpijn
  • Vermoeid opstaan

Slapen is een basisbehoefte en dan moet je niet op besparen, pleeg geen aanslag op je eigen lijf door te slapen in een slecht bed of matras. Te weinig slaap kan resulteren in gezondheidsproblemen en in sommige gevallen zelfs in mentale problemen. Ons rugklachten advies is dan ook om te zorgen dat je genoeg slaap pakt en dat je bed of matras hier geen obstakel in mag zijn! Herken jij hierboven besproken punten? Bekijk dan onze adviespagina’s over boxsprings, matrassen, toppers en hoofdkussens en zoek je ideale slaap combinatie. Heb je verder nog vragen omtrent rugklachten advies of iets ander? Neem dan even contact met ons op.

Beddenkoopjes rugklachten advies om rugklachten te voorkomen

Tips om rugpijn te verminderen

  • Rust nemen bij chronische rugpijn
  • Vervang tijdig je matras
  • Kies een matras dat past bij je manier van slapen
  • Kies het matras wat past bij je slaaphouding
  • Kies een kussen dat past bij je slaaphouding
  • Kijk naar verschillende hardheden van het matras

Neem ons rugklachten advies ten harte en doe er je voordeel mee.